Ráno sáhneš po hrnku, usedneš na židli, podíváš se na oblíbenou lampu – aniž bys přemýšlel, kolik práce, nápadů a rozhodnutí tě předcházelo. Design. Slovo, které pořád dokola slyšíme, ale málokdo ho umí vysvětlit tak, aby to dávalo smysl. Na chvilku se nad designem zkus zastavit – není to žádné kouzlo, nepotřebuješ titul, abys mu rozuměl, a častokrát má mnohem praktičtější přesah, než si lidé myslí. Všechno, co používáme, má svůj tvar, materiál, barvu, logiku nebo příběh. Právě kombinace těchto vlastností dělá z obyčejné věci hezkou věc. Není to jen „jak to vypadá“, ale hlavně „proč to je, jaké to je“.
Design: Obyčejné věci ve světle neobyčejných rozhodnutí
Co si často představíš pod pojmem design? Luxusní židli v časopise nebo extravagantní šaty na přehlídkovém mole? Je to fajn, ale design znamená mnohem víc. Za slovem "design" se skrývá celá řada významů – od promyšleného tvaru kuchyňského nože až po rozvrh uspořádání celého bytu. V angličtině slovo design znamená nejen vzhled, ale i plán nebo úmysl. Skvělý design totiž často není to, co je nejvýraznější na první pohled, ale to, co nám dává smysl každý den.
Například tužka by mohla být úplně hranatá. Proč není? Její tvar je navržen tak, aby neklouzala z lavice, aby se dobře držela a byla funkční. S tím souvisí i ten fakt, že nejznámější žlutá tužka Dixon Ticonderoga byla poprvé vyrobena už roku 1913 a dodnes se prodává ve stejném designu po celém světě. Funguje prostě pořád.
Designéři často musí řešit složitá zadání – jak skloubit požadavky techniků, výrobců a zákazníků a vytvořit věc, která obstojí ve světě. Třeba i obyčejný hasičský přístroj musel kdysi projít radikální designovou změnou – původní kulaté a těžké se špatně držely, proto dnes mají pohodlnou rukojeť a jasně červenou barvu. Design není tedy o kráse, ale především o smyslu a funkci.
Instituce jako Bauhaus nebo návrhy Ray a Charlese Eamesových ovlivnily vzhled nábytku, interiérů i elektroniky na celém světě. Když dnes koukáš na ikonické křeslo Eames Lounge Chair (poprvé 1956), asi tě nenapadne, že to je výsledek let příprav, testování materiálů a hledání tvaru, ve kterém člověk vydrží sedět dlouhé hodiny bez bolesti zad.
A design je samozřejmě i otázka kreativity. Designéři Pim van Baarsen a Lisa Vandyck například vytvořili lampu Memento, která má evokovat pocit tepla domova a bezpečí. Nejde jen o světlo, ale o atmosféru, náladu i pohodu, kterou věc kolem nás vytváří.
Aby to nebylo jen teorie, stačí zvednout hlavu třeba v tramvaji. Držadla jsou umístěna tak, aby na ně dosáhlo i malé dítě. Sedačka není příliš měkká, aby byla odolná proti vandalským kouskům, a vchod je co nejširší pro maminky s kočárkem nebo vozíčkáře. Design je prostě ve všem, i v tom, co nám přijde všední nebo nudné.

Principy a druhy designu, které kolem sebe (možná) nevidíš
Dobře promyšlený design má svoje jasná pravidla. Když se podíváš na staré telefony značky Nokia, nešlo jen o tvar, šlo hlavně o praktičnost – tlačítka byla velká kvůli prstům, obrazovka byla čitelná i na sluníčku a mobil vydržel pády díky tvaru a materiálu. Právě spojení funkčnosti, jednoduchosti a estetiky patří mezi základní principy designu.
Když bych to měl shrnout do několika bodů, jde hlavně o tyhle zásady:
- Funkce: Věc musí dobře sloužit tomu, pro co je.
- Estetika: Musí tě bavit ji používat nebo se na ni dívat.
- Jednoduchost: Nesmí být zbytečně složitá ani přetížená.
- Udržitelnost: Důležité je přemýšlet, jestli půjde recyklovat nebo dlouho vydrží.
- Bezpečí: Nic, o co bys mohl zakopnout nebo si ublížit.
Moderní design neznamená, že vše musí být minimalistické nebo bílé. Dnešní tvůrci se navíc čím dál víc inspirují přírodou a jejími tvary. Říká se tomu biomimikry – například slavné suché suché zipy (na bundách nebo botách) vymyslel švýcarský inženýr George de Mestral poté, co se mu na ponožky přichytil bodlák.
Design má spoustu podob. Tohle jsou ty nejčastější:
- Grafický: Loga, plakáty, obaly, webové stránky – prostě všechno, co vidíš na první pohled.
- Průmyslový: Tvář ledničky, vysavače nebo auta. Zahrnuje hlavně sériovou výrobu.
- Interiérový: Vše, co dělá domov domovem – od rozložení místností až po židle pod stolem.
- Produktový: Každodenní předměty, hlavně spotřební zboží – kelímek na kafe, mobil, zubní kartáček.
- Služební (service design): To je docela novinka – znamená to, jak je promyšlená služba od začátku do konce, třeba koupě lístku na vlak online.
Podle posledního průzkumu agentury Nielsen Norman Group z roku 2024, až 85 % lidí popisuje, že rozhodnutí koupit novou věc je ovlivněno tím, jaký má design – a to nejen vzhledem, ale hlavně pocitem z užívání.
Některé věci jsou tak ikonické, že je poznáš na první pohled. Například legendární židle Thonet č. 14 z roku 1859, která dodnes stojí v kavárnách po celém světě, se vyráběla z ohýbaného bukového dřeva v Českých zemích a změnila pohled na to, jak může vypadat jednoduchý, přitom krásný kus nábytku. I dnes má stejný tvar jako před víc než 150 lety.
Když si všimneš, že něco "funguje skvěle", většinou za tím stojí právě ne úplně viditelný, ale hodně promyšlený design.

Tipy, jak vnímat a tvořit design kolem sebe
Možná si myslíš, že design je jen pro architekty, grafiky, nebo že na něj musíš mít "cit". Pravda je taková, že ho můžeš ovlivnit a tvořit i ty sám: doma, v práci, klidně i při vycházce do přírody. Stačí trochu změnit úhel pohledu a začít si klást otázky: Proč je tenhle předmět takový? Co bych na něm změnil? Lze ho vylepšit?
Několik konkrétních rad jak začít vnímat nebo ovlivňovat design kolem sebe:
- Začni sledovat, co doma používáš denně. Co ti nejvíc vyhovuje? Co tě štve? Proč to tak je?
- Když kupuješ nový předmět, zkoušej si ho opravdu v ruce. Je ta pánev moc těžká? Drží šálek pevně v ruce?
- Čti příběhy za předměty – často tě překvapí, kdo je navrhl a proč.
- Hledej díly, které šetří místo nebo energii. Design dnes často řeší i ekologii a úspory.
- Zkus si navrhnout něco vlastního – třeba uspořádání poliček, nové barevné kombo povlečení, vlastní poličku z přepravky.
- Sleduj výstavy českého designu – každý rok můžeš vidět kousky, které navrhli domácí tvůrci bez světového jména, ale s originálním pohledem na svět.
- Inspiruj se ve volné přírodě, kde tvary a funkce vznikají miliony let.
Pokud máš pocit, že "čím dražší věc, tím lepší design", opak je pravdou. Některé z nejlepších nápadů jsou právě ty obyčejné a masově vyráběné. Srovnej třeba švédský klíč k nábytku IKEA a legendární židle od TONU – obojí je geniálně promyšlené, přitom dost levné.
Je zajímavé, že podle průzkumu agentury Ipsos z roku 2023 si až 67 % Čechů vybírá nový nábytek podle designu spíš než podle ceny, i když jde o praktické kusy jako postel nebo pracovní stůl.
Název | Rok vzniku | Kategorie | Specifický prvek designu |
---|---|---|---|
Tužka Dixon Ticonderoga | 1913 | Produktový | Šestihranný tvar, proti klouzání |
Židle Thonet č. 14 | 1859 | Nábytkový | Ohýbané dřevo, minimální spoje |
Eames Lounge Chair | 1956 | Nábytkový | Pohodlí a elegantní linie |
Hasičský přístroj | Moderní design 1980+ | Produktový | Ergonomická rukojeť, jasná barva |
Suchý zip | 1941 | Průmyslový | Inspirace přírodou (bodlák) |
Design je prostě o tom, že někdo někdy myslel na to, jak tvoji každodenní zkušenost opravdu zlepšit. Ne nutně z něj dělat umění, ale dělat ho užitečnějším, jednodušším a inspirativnějším. Možná až si příště naliješ čaj do svého oblíbeného hrnku, vzpomeneš si, že za tím stojí mnohem víc než jen výroba – někdo totiž vymyslel, aby sis ranní čaj užil ještě víc.
Patrik Pitka Kester
července 18, 2025 AT 13:06