Co je to design: Význam, principy a inspirace pro každého

Co je to design: Význam, principy a inspirace pro každého

Ráno sáhneš po hrnku, usedneš na židli, podíváš se na oblíbenou lampu – aniž bys přemýšlel, kolik práce, nápadů a rozhodnutí tě předcházelo. Design. Slovo, které pořád dokola slyšíme, ale málokdo ho umí vysvětlit tak, aby to dávalo smysl. Na chvilku se nad designem zkus zastavit – není to žádné kouzlo, nepotřebuješ titul, abys mu rozuměl, a častokrát má mnohem praktičtější přesah, než si lidé myslí. Všechno, co používáme, má svůj tvar, materiál, barvu, logiku nebo příběh. Právě kombinace těchto vlastností dělá z obyčejné věci hezkou věc. Není to jen „jak to vypadá“, ale hlavně „proč to je, jaké to je“.

Design: Obyčejné věci ve světle neobyčejných rozhodnutí

Co si často představíš pod pojmem design? Luxusní židli v časopise nebo extravagantní šaty na přehlídkovém mole? Je to fajn, ale design znamená mnohem víc. Za slovem "design" se skrývá celá řada významů – od promyšleného tvaru kuchyňského nože až po rozvrh uspořádání celého bytu. V angličtině slovo design znamená nejen vzhled, ale i plán nebo úmysl. Skvělý design totiž často není to, co je nejvýraznější na první pohled, ale to, co nám dává smysl každý den.

Například tužka by mohla být úplně hranatá. Proč není? Její tvar je navržen tak, aby neklouzala z lavice, aby se dobře držela a byla funkční. S tím souvisí i ten fakt, že nejznámější žlutá tužka Dixon Ticonderoga byla poprvé vyrobena už roku 1913 a dodnes se prodává ve stejném designu po celém světě. Funguje prostě pořád.

Designéři často musí řešit složitá zadání – jak skloubit požadavky techniků, výrobců a zákazníků a vytvořit věc, která obstojí ve světě. Třeba i obyčejný hasičský přístroj musel kdysi projít radikální designovou změnou – původní kulaté a těžké se špatně držely, proto dnes mají pohodlnou rukojeť a jasně červenou barvu. Design není tedy o kráse, ale především o smyslu a funkci.

Instituce jako Bauhaus nebo návrhy Ray a Charlese Eamesových ovlivnily vzhled nábytku, interiérů i elektroniky na celém světě. Když dnes koukáš na ikonické křeslo Eames Lounge Chair (poprvé 1956), asi tě nenapadne, že to je výsledek let příprav, testování materiálů a hledání tvaru, ve kterém člověk vydrží sedět dlouhé hodiny bez bolesti zad.

A design je samozřejmě i otázka kreativity. Designéři Pim van Baarsen a Lisa Vandyck například vytvořili lampu Memento, která má evokovat pocit tepla domova a bezpečí. Nejde jen o světlo, ale o atmosféru, náladu i pohodu, kterou věc kolem nás vytváří.

Aby to nebylo jen teorie, stačí zvednout hlavu třeba v tramvaji. Držadla jsou umístěna tak, aby na ně dosáhlo i malé dítě. Sedačka není příliš měkká, aby byla odolná proti vandalským kouskům, a vchod je co nejširší pro maminky s kočárkem nebo vozíčkáře. Design je prostě ve všem, i v tom, co nám přijde všední nebo nudné.

Principy a druhy designu, které kolem sebe (možná) nevidíš

Principy a druhy designu, které kolem sebe (možná) nevidíš

Dobře promyšlený design má svoje jasná pravidla. Když se podíváš na staré telefony značky Nokia, nešlo jen o tvar, šlo hlavně o praktičnost – tlačítka byla velká kvůli prstům, obrazovka byla čitelná i na sluníčku a mobil vydržel pády díky tvaru a materiálu. Právě spojení funkčnosti, jednoduchosti a estetiky patří mezi základní principy designu.

Když bych to měl shrnout do několika bodů, jde hlavně o tyhle zásady:

  • Funkce: Věc musí dobře sloužit tomu, pro co je.
  • Estetika: Musí tě bavit ji používat nebo se na ni dívat.
  • Jednoduchost: Nesmí být zbytečně složitá ani přetížená.
  • Udržitelnost: Důležité je přemýšlet, jestli půjde recyklovat nebo dlouho vydrží.
  • Bezpečí: Nic, o co bys mohl zakopnout nebo si ublížit.

Moderní design neznamená, že vše musí být minimalistické nebo bílé. Dnešní tvůrci se navíc čím dál víc inspirují přírodou a jejími tvary. Říká se tomu biomimikry – například slavné suché suché zipy (na bundách nebo botách) vymyslel švýcarský inženýr George de Mestral poté, co se mu na ponožky přichytil bodlák.

Design má spoustu podob. Tohle jsou ty nejčastější:

  • Grafický: Loga, plakáty, obaly, webové stránky – prostě všechno, co vidíš na první pohled.
  • Průmyslový: Tvář ledničky, vysavače nebo auta. Zahrnuje hlavně sériovou výrobu.
  • Interiérový: Vše, co dělá domov domovem – od rozložení místností až po židle pod stolem.
  • Produktový: Každodenní předměty, hlavně spotřební zboží – kelímek na kafe, mobil, zubní kartáček.
  • Služební (service design): To je docela novinka – znamená to, jak je promyšlená služba od začátku do konce, třeba koupě lístku na vlak online.

Podle posledního průzkumu agentury Nielsen Norman Group z roku 2024, až 85 % lidí popisuje, že rozhodnutí koupit novou věc je ovlivněno tím, jaký má design – a to nejen vzhledem, ale hlavně pocitem z užívání.

Některé věci jsou tak ikonické, že je poznáš na první pohled. Například legendární židle Thonet č. 14 z roku 1859, která dodnes stojí v kavárnách po celém světě, se vyráběla z ohýbaného bukového dřeva v Českých zemích a změnila pohled na to, jak může vypadat jednoduchý, přitom krásný kus nábytku. I dnes má stejný tvar jako před víc než 150 lety.

Když si všimneš, že něco "funguje skvěle", většinou za tím stojí právě ne úplně viditelný, ale hodně promyšlený design.

Tipy, jak vnímat a tvořit design kolem sebe

Tipy, jak vnímat a tvořit design kolem sebe

Možná si myslíš, že design je jen pro architekty, grafiky, nebo že na něj musíš mít "cit". Pravda je taková, že ho můžeš ovlivnit a tvořit i ty sám: doma, v práci, klidně i při vycházce do přírody. Stačí trochu změnit úhel pohledu a začít si klást otázky: Proč je tenhle předmět takový? Co bych na něm změnil? Lze ho vylepšit?

Několik konkrétních rad jak začít vnímat nebo ovlivňovat design kolem sebe:

  • Začni sledovat, co doma používáš denně. Co ti nejvíc vyhovuje? Co tě štve? Proč to tak je?
  • Když kupuješ nový předmět, zkoušej si ho opravdu v ruce. Je ta pánev moc těžká? Drží šálek pevně v ruce?
  • Čti příběhy za předměty – často tě překvapí, kdo je navrhl a proč.
  • Hledej díly, které šetří místo nebo energii. Design dnes často řeší i ekologii a úspory.
  • Zkus si navrhnout něco vlastního – třeba uspořádání poliček, nové barevné kombo povlečení, vlastní poličku z přepravky.
  • Sleduj výstavy českého designu – každý rok můžeš vidět kousky, které navrhli domácí tvůrci bez světového jména, ale s originálním pohledem na svět.
  • Inspiruj se ve volné přírodě, kde tvary a funkce vznikají miliony let.

Pokud máš pocit, že "čím dražší věc, tím lepší design", opak je pravdou. Některé z nejlepších nápadů jsou právě ty obyčejné a masově vyráběné. Srovnej třeba švédský klíč k nábytku IKEA a legendární židle od TONU – obojí je geniálně promyšlené, přitom dost levné.

Je zajímavé, že podle průzkumu agentury Ipsos z roku 2023 si až 67 % Čechů vybírá nový nábytek podle designu spíš než podle ceny, i když jde o praktické kusy jako postel nebo pracovní stůl.

NázevRok vznikuKategorieSpecifický prvek designu
Tužka Dixon Ticonderoga1913ProduktovýŠestihranný tvar, proti klouzání
Židle Thonet č. 141859NábytkovýOhýbané dřevo, minimální spoje
Eames Lounge Chair1956NábytkovýPohodlí a elegantní linie
Hasičský přístrojModerní design 1980+ProduktovýErgonomická rukojeť, jasná barva
Suchý zip1941PrůmyslovýInspirace přírodou (bodlák)

Design je prostě o tom, že někdo někdy myslel na to, jak tvoji každodenní zkušenost opravdu zlepšit. Ne nutně z něj dělat umění, ale dělat ho užitečnějším, jednodušším a inspirativnějším. Možná až si příště naliješ čaj do svého oblíbeného hrnku, vzpomeneš si, že za tím stojí mnohem víc než jen výroba – někdo totiž vymyslel, aby sis ranní čaj užil ještě víc.

10 Komentáře

  • Patrik Pitka Kester
    Patrik Pitka Kester

    července 18, 2025 AT 13:06

    Seriózně, co to znamená design? Dneska se ten pojem tak přežvýkává, že už to skoro ztratilo smysl. Design není jen o tom, jak věc vypadá, ale taky jak funguje. Ale ruku na srdce, kolik lidí si dnes opravdu uvědomuje, co všechno za tím stojí?

    V článku se píše o účelu věcí, ale spousta designů je spíš na efekt než na funkčnost. Všimli jste si, jak to u nás v Česku někdy vypadá? Máme tu spoustu věcí, co jsou hezký na oko, ale z hlediska praktického použití jsou k ničemu.

    To mě dokonce štve, protože si myslím, že náš národ by měl být na design hrdý, ale taky kritický, aby se neplýtvalo energiemi na věci, co nejsou funkční. Někdy to vypadá, že design dělají jen kvůli módě nebo protože to vyžaduje nějaký trend. A to mi přijde škoda.

    A jak je to u vás? Máte pocit, že design skutečně ovlivňuje vaše názory a každodenní rozhodování? Nebo je to spíš jenom hezká bublina, co rychle praskne?

  • Dagmar De Pooter
    Dagmar De Pooter

    července 20, 2025 AT 07:20

    Musím souhlasit, ale ještě přitvrdím – design je i o tom, jak nás systém nutí věci přijímat, aniž bychom si to pořádně uvědomili. To, co vnímáme jako účel nebo krásu, je často jen manipulace skrze reklamu, společenské normy a dokonce i politiku.

    Není náhoda, že podle toho, kdo sedí u moci, se mění i trendy v designu. Všechny ty věci doma i venku jsou jakési manifestace zájmů elit, co chtějí ovládat naše vnímání světa. Proto bych byla opatrná, než se necháme unést tím, co je považováno za „dobrý“ design.

    Takže otázka je, jestli za designem opravdu stojí nějaká krása a funkce, nebo jestli jde o nástroj, kterým nás ovládají bez toho, abychom si to uvědomovali?

  • Zuzka Miková
    Zuzka Miková

    července 23, 2025 AT 18:40

    Wow, to jsou zajímavý úvahy. Ale pojďme i malinko odlehčit – design je přece i zábava a možnost sebevyjádření, ne? V tomhle článku bych viděla právě inspiraci pro všechny, kdo chtějí vidět, že není všechno tak složité, jak se může na první pohled zdát.

    Je hezké, že se o designu mluví jako o něčem, co nás ovlivňuje, ale taky by neměl být jen nástrojem k manipulaci nebo módní vlnou. Spíš bych ho vnímala jako prostředek k lepšímu životu – aby věci byly nejen hezké, ale i praktické, přívětivé a dostupné.

    A k tomu ještě – když se podíváte na český design, najdete spoustu skvělých příkladů, kde se tradice snoubí s modernou a vznikají tak originální věci s příběhem. To mě na designu baví nejvíc – ten lidský rozměr a emoce.

  • Ladislav Rášši
    Ladislav Rášši

    července 26, 2025 AT 02:13

    Trochu nesouhlasím s těma překombinovaným názory. Design má skutečně svá pravidla a principy, které není radno podceňovat. Jakmile začneme mluvit o emocích, manipulaci nebo náhodném vkusu, ztratíme z dohledu přesnost a kvalitu, jež by měl design mít.

    Samozřejmě, že musí být funkční a esteticky promyšlený, ale je třeba se držet jasných normativů – jen tak lze dosáhnout skutečného umění v architektuře, průmyslu, grafice a dalších oblastech.

    Bez pevné ruky a estetického citu se pak jen rozjasní chaos, který mnozí považují za svobodu nebo kreativitu, ale ve skutečnosti ničí kvalitu. Věřte mi, znám rozdíl mezi amatérem a profesionálem, a to hraje roli.

  • Barbora Simajchlová
    Barbora Simajchlová

    července 28, 2025 AT 09:46

    Super téma! Design není jen něco, co se dělá na papíře nebo v počítači. Je to o cítění, rychlých rozhodnutích a někdy i odvaze jít proti proudu. Ten článek mě fakt nakopl k tomu, abych se nebála experimentovat s vlastním stylem.

    Všimněte si, co všechno máme kolem sebe – každý prvek může být výsledkem čiré tvořivosti nebo promyšlené funkce, co zjednodušuje život. Kdo říká, že design musí být nudný? Může být i provokativní a změnit zapšklé myšlení.

    Jediné, co trvá navždy, je změna – a design je právě nástroj, který nám ji pomáhá chápat a přijímat. Takže proč nevyužít toho, že žijeme v době, kdy může být design pro každého a nemusí být jen o tom, kdo má peníze nebo kontakty?

  • michal sterba
    michal sterba

    července 31, 2025 AT 21:06

    Jo, jo, jasně, všechno už bylo řečeno, ale dovolím si přidat můj postřeh. Design není žádná magie ani tajemství, je to především řemeslo. A s tím by měli mít vážně problém ti, kteří si myslí, že stačí mít „pocit“ nebo „inspiraci“.

    Když to skloubíte s pečlivostí a znalostmi, dostanete něco, co má smysl a vydrží. Jinak to dopadá jako spousta těch „moderních“ designů, které jsou sice líbivé, ale každej si vzpomene, že nemají logiku.

    A úplně nejhorší je, když se design zaměňuje s módou nebo marketingem. To jsou dvě různý věci, i když se to může zdát podobný. Design je něco víc, je to stavba z funkčnosti a estetiky, ne jen z vizuálního klamu.

  • Grisel Svejcar
    Grisel Svejcar

    srpna 3, 2025 AT 04:40

    Dovoluji si upozornit na potřebu korektního vyjadřování a precizní interpunkce i v takto veřejných prostorech. Článek přináší jasný přehled o tom, co design znamená a proč je důležité rozumět jeho principům, aby nás mohl skutečně obohatit.

    Jsem přesvědčena, že když budeme schopni rozlišovat mezi pouhou výzdobou a skutečným designem, můžeme lépe posuzovat kvalitu věcí, které nás obklopují. To by bylo přínosné nejen pro tvorbu, ale i pro naši každodenní spotřebu a vkus.

    Navíc bych ráda upozornila, že respektování jazykových norem podporuje srozumitelnost a serióznost diskuse. Těším se na další pokračování a rozšiřování této diskuse ve formálních i méně formálních fórech.

  • Standa Schattke
    Standa Schattke

    srpna 5, 2025 AT 12:13

    Haha, ty diskuze o designu bych označil za klasiku – přecitlivělí umělci brání čistotu formy před masovým vkusem, zatímco druzí si myslí, že design je jen o tom, jaké logo nosíš. Obě strany se ale pořád neumí domluvit, co to vlastně design je!

    Podle mě je ten článek fajn začátek, ale tímpádem, že design ovlivňuje každodenní život, si myslím, že jde ještě o něco víc. Věřím, že dobrý design zapojuje naše smysly, emoce i rozum zároveň, a to těžko někdo vykládá v několika odstavcích.

    Co si taky myslím, že design není něco, co by mělo být jenom elitní věcí pro pár vyvolených. Ať už to je architektura, módní návrhářství nebo třeba industrial design, měli bychom se snažit design posunout k většímu počtu lidí.

  • Michal Nowak
    Michal Nowak

    srpna 9, 2025 AT 10:40

    Myslím, že bychom měli přemýšlet i o kulturním kontextu designu, který článek nastínil jen okrajově. Každá země, včetně České republiky, má své specifické estetické hodnoty a historické významy, které se v designu promítají.

    Design tak není pouze otázkou vizuálního dojmu či funkčnosti, ale také komunikace a identifikace. Dobrý design nás totiž může spojovat s naším kulturním dědictvím nebo naopak otevírat cestu novým myšlenkám a formám vyjádření.

    Zajímal by mě názor ostatních na to, jakým způsobem by měl design reflektovat místní kulturu v dnešním globalizovaném světě, kde se vše rychle míchá.

  • Zuzana Dobiasova
    Zuzana Dobiasova

    srpna 14, 2025 AT 01:46

    Je skvělé vidět, jak se téma designu otevírá z tolika různých úhlů pohledu. Pro mě osobně je design hlavně o pohodlí – jak můžu díky němu lépe žít, pracovat a cítit se v prostoru dobře.

    Občas si říkám, že design není jen otázkou velkých projektů, ale šikovnosti při každodenním zařizování našeho domova nebo práce. I malý detaily mohou zlepšit náladu a usnadnit život, a to jde právě o sílu dobrého návrhu.

    Moc bych chtěla slyšet víc o tom, jak se design dokáže přizpůsobit potřebám různých lidí, například starších nebo těch se zdravotními omezeními, protože je to oblast, která podle mě často chybí.

Napsat komentář

Přepínač stylů

Vyberte rozvržení
Vyberte barvu
Vybral Pattren
Vyberte pozadí